субота, 12 січня 2019 р.

Робота з дитячою книгою за методом Шість капелюхів мислення

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

Авторська розробка на тему « Урок роботи з дитячою книгою з використанням стратегії«Шість капелюхів мислення».

Виконала:Отрешко Альона Павлівна,
Вступ
Ми живемо в суспільстві змін, а тому кожна людина змушена вчитись упродовж усього життя. Об’єкт цього навчання завжди буде змінним, а от спосіб оволодіння цими об’єктами слід закласти в шкільні роки – це вміння працювати з текстом, уміння думати, творчо мислити, послідовно виконувати розумові операції (порівняння, узагальнення,  класифікація тощо), володіти різними способами обробки інформації, робити вибір, вчитися розуміти інших людей та співробітничати з ними.  Саме цьому відповідає інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення Едварда де Боно.
Мета:формування ключових компетентностей: вміння вчитися – працювати в колективі та самостійно;
Загальнокультурної – дотримуватися норм мовленевої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням поведінки позитивних казкових героїв;
громадської- визначати своє ставлення до прочитаного, відстоювати свою думку та позицію відповідно до загальноприйнятих суспільних норм поведінки.
Предметних компетентностей:
Узагальнити та систематизувати знання учнів про народну казку;
Закріплювати вміння розпізнавати народну та авторську казку;
Удосконалювати уміння працювати з текстом, визначати тему, простежувати розгортання подій, знаходити описи, портретні характеристики дійових осіб, міркування, формувати оцінні судження, вдосконалювати читацькі навички;
Розвивати спостережливість, творчу уяву, образне мислення, фантазію, пам’ять, увагу;
Прищеплювати любов до казки, книги, бажання читати, складати казки та інші твори;
Виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до творчості письменників – казкарів, виховувати любов та читацький інтерес до народних казок. Тема: Стежинами улюблених казок . Робота з дитячою книжкою . Українська народна казка «Колосок».


Мета: закріпити знання учнів про народні казки, вчити логічно, послідовно викладати свої думки, розуміти моральний зміст казок, розвивати вміння слухати, аналізувати, збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення, увагу, мислення, дрібну моторику, виховувати працелюбність, бережне ставлення до хліба.

Обладнання: ілюстрації казок, картки із завданнями для груп, кольорові Капелюхи,зображення колоска, півника, картка лабіринту, плакати «Займи позицію», вислови до казки, презентація до казки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.Вчитель: Добрий день, дорогі діти, гості!

Учні:  Добрий день Вам, наш учитель,

Добрий день вам, мої друзі,

Добрий день вам, добрі люди,

Хай вам щастя й доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік!

Вчитель: Сідає перша краса, тепер сідає сила.

2 . Психологічний настрій на урок.

- Рушаємо в подорож ми за знаннями.

Візьмемо кмітливість в дорогу із нами.

Фантазія, вигадка стануть в пригоді.

Отож, вирушаймо! Лінитися годі!

Мовна зарядка

Як гуде джміль – дж – дж – дж?

 Косар косить – „жух – жух”

Летить жук – „ж – ж – ж”

Пищить комар – „з – з – з”

3. Повідомлення вчителя.

- Чи є на світі людина, яка хоча б раз у житті не мандрувала дивовижною країною казки?

- В казці ми вчимося, як на світі жити, бо казка – це глибокий колодязь мудрості, який неможливо вичерпати, він завжди сповнений розуму, доброти. Сьогодні ми з вами побуваємо у захоплюючій казковій подорожі

« Стежинами улюблених казок».

3. Робота з виставкою книг.

Анотація виставлених книг.

Фізкультхвилинка

Відпочинемо перед подорожжю і подаруємо свою посмішку.

Станемо струнко! Руки в боки!

Пострибаємо, як сороки,

Як сороки – білобокі.

Стрибу – стрибу! Скоки – скоки!

ІІ. Основна частина уроку

Перша зупинка «Дивосвіт казковий».

Вам треба відповісти на запитання із скарбниці казкарів усього світу.

Зріст - приблизно 2 см 54мм, ліжко – горіхова шкарлупка, покривало – трояндова пелюстка. Хто це ?

Цей дім ніхто не будував, а жити в ньому мали 5 братів різні за розміром, а в скрутну хвилину в цій хатці вмістилося майже все лісове царство.

Мандрував дорогами все своє недовге життя. Співав пісеньку про себе, вважав себе невловимим та врешті пісня його обірвалася на півслові.

Він звірят усіх лікує

від халеп різних рятує,

І зайчат, і мавпенят,

Бегемотів, левенят

Вилікує він за мить

Все, що в звірів так болить,

Наш добрий лікар…..

Яка героїня казок живе в маленькій лісовій хатинці на курячих лапках, яка поверталася до лісу задом, а до Вас передом. Хазяйка цієї хатини вміє літати на мітлі і полюбляє запрошувати до себе в ніч Івасиків – Телесиків.

Підсумок: я бачу, що ви знаєте багато казок.

Зупинка «Бюро літературних знахідок».

Допоможемо власникам повернути їх загублені речі, які зберігаються в «Бюро знахідок»:

З якої казки ця рукавичка ?

В якій казці слід шукати господаря цього золотого яєчка ?

В якій казці було вітром занесено колосок ?

Хто повинен забрати червону шапочку ?

Де слід шукати дуже непросту рибку ?

Зупинка «Робота з дитячою книгою».

-Я до вас сьогодні йшла

І торбинку цю знайшла.

Це напевно зайчик був,

під пеньком її забув.

Я торбинку підняла

І до школи принесла.

Глянь у неї навмання –

Казка в ній для нас нова.

І тут не тільки казка, а й різні завдання. Спробуємо їх виконати.

Робота над казкою.

Слухання казки до слів «От якось підмітав у дворі та й знайшов…».

Дізнайтеся, що саме знайшов півник у дворі. Для цього розмалюйте жовтим олівцем всі частини мозаїки, які позначені крапкою.

(Дивитися Додаток А)

Слухання казки до слів «Узяв на плечі мішок та й пішов».

Графічний диктант.

Допоможіть півникові потрапити до млина:

1 вліво, 1 вгору,

2 вліво, 2 вгору,

1 вправо, 1 вниз,

1 вправо, 2 вгору,

1 вправо, 2 вгору,

1 вліво, 1 вниз,

2 вліво, 1 вгору.(Дивитися Додаток В)

Слухання казки до слів «Мишенята й собі діло знають: пісень співають, танцюють…

Фізкультхвилинка.

Пострибайте, покрутіться, як мишенята.

Станьте на одній нозі, розправте руки, як півник крила.

Продовження казки до слів «Повиймав і виклав на столі».

Задача.

На одну тарілку півник поклав 3 пиріжки, на другу – 4 пиріжки. Скільки пиріжків спік півник ?

Слухання кінцівки казки.

Робота над змістом казки.

Інноваційний метод Шести Капелюхів Мислення.

— Перед нами гора Мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтеся, будь ласка, в шість груп, оберіть собі колір і отримайте завдання.

Білий Капелюх – Завдання: Словникова робота. УВАГА!

Пошук- блискавка! Поясніть лексичне значення слів:пшениця, борошно, тісто.

(Пшениця – злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно та крупу.

Борошно – розмелене в порошок зерно пшениці, жита тощо, мука

Тісто – в’язка маса різної густоти з борошна, замішаного на воді, молоці, часто з додаванням дріжджів, цукру, яєць, масла.)

Що ж можна випікати з борошна?

Хліб, бублики, книші.

Паляниці ,пиріжки, калачі.

Буханці ,пампушки, перепічки.

Червоний Капелюх

Завдання:- Чи сподобалася вам казка ?

Хто з героїв сподобався найбільше?

Чому?

А як ставиться ви до кожного героя казки ?

Чорний капелюх – Завдання: Опишіть негативні риси мишенят. Від якої роботи відмовлялися мишенята? Чому?

Зелений капелюх – Завданння: Подумайте, що буде з героями після закінчення твору.

-Де треба було змінити сюжет казки, щоб мишенята змогли їсти пироги?

- Складіть казку з іншим сюжетом, щоб ставлення героїв одне до одного було протилежним.

Жовтий капелюх – Завдання:Ви повинні вказати ті риси характеру, які, на вашу думку, притаманні героям казки.(На дошці слова )

Мишки  Півник

слухняні роботящий

веселі розумний

ледачі лінивий

нероби трудолюбивий

працьовиті невдячний

хитрі стриманий

Синій капелюх – Завдання:Дайте відповіді на запитання.

-Кому з героїв ви можете дати свої поради?

Які саме?

-Чого вчить ця казка?

-Які інші назви має казка?

-Чи не поводитесь ви інколи, як ці мишенята?

- А ви завжди допомагаєте, коли вас просять?
- Для чого людині потрібно працювати?

6. Презентація груп.

ІІІ. Заключна частина уроку.

7. Підсумок уроку.

Технологія « Займи позицію»

На дошці плакати з можливою головною думкою казки.

- ЦЕ КАЗКА ПРО ДБАЙЛИВЕ СТАВЛЕННЯ ДО ХЛІБА.
- ЦЯ КАЗКА ЗАСУДЖУЄ ЛЕДАРІВ.

- ЦЕ КАЗКА ПРО ЗНАЧЕННЯ ПРАЦІ , ПРО РОБОТУ Й ВИНАГОРОДУ.
Зверніть увагу на плакати, займіть позицію біля того з них, який, на вашу думку, відображає суть казки.( Це обговорюється в групах, роблять вибір, обирають того, хто виступатиме)


Хто не працює, той не їсть.

Розфарбовування півника.(Дивитися Додаток С)

От і казочці кінець,

Хто працював – молодець.


Висновки


«Метод шести капелюхів» — це один з найдієвіших прийомів з організації мислення, розроблений англійським письменником, психологом і фахівцем в області творчого мислення Едвардом де Боно.  Він допомагає розвивати гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення.

Таким чином, використання методу Шести Капелюхів Мислення в роботі вчителя початкових класів дозволяє розкрити учня, як творчого і конструктивного мислителя, який вміє  узагальнити і систематизувати матеріал за даною темою, знайти нові шляхи розвитку проблеми.

Список використаних джерел

Асламова Т.А. Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках гуманітарних дисциплін: Метод. Посібник. – Херсон: РІПО, 2005.

Браїлко Т.Б. Особливості мислення молодших школярів. – Харків: Видавництво «Ранок », 2010. – 65 с.

Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи // Тема. – 2004. - № 3/4. – С.229 – 232

Стрибна О.В. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / О.В. Стрибна, А.О. Соценко – Х.: Вид. Група „Основа”, 2005. –

Павленко В.В. Метод Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення » як засіб розвитку креативного мислення у школярів. / В.В. Павленко // Сучасні тенденції і пріоритети компетентнісного підходу в підготовці майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти : збірник науково – методичних праць / за заг. редакцією В.Є. Литньова, Н.Є. Колесник, Т.В. Завязун. – Житомир: «Полісся», 2016. – У 3-х ч. – 4.1. – С.73-78.

https://www.youtube.com/watch?v=V9plpdJqxNk

Немає коментарів:

Дописати коментар