У 2016-2017 навчальному році
вчителі початкових класів здійснюють контроль та оцінювання навчальних
досягнень учнів відповідно до орієнтовних вимог, складених згідно наказу МОН України від 19.08.2016 року
№ 1009. Пропоную для використання у роботі вчителями початкових класів
контрольні роботи з літературного читання у 3 класі.
Протягом навчального року проводиться 8
тематичних контрольних робіт, як у письмовій формі на окремому уроці, так і в
усній – із виділенням 10-15 хвилин на кожному з певної кількості послідовних
уроків.
Контрольна
робота № 1
|
Аудіювання
(письмово)
|
Контрольна
робота № 2
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Контрольна
робота № 3
|
Усний
переказ прочитаного твору
|
Контрольна
робота № 4
|
Навичка
читання вголос (усно)
|
Контрольна
робота № 5
|
Аудіювання
(письмово)
|
Контрольна
робота № 6
|
Навичка читання мовчки (письмово)
|
Контрольна
робота № 7
|
Робота з
літературним твором (письмово)
|
Контрольна
робота № 8
|
Навичка
читання вголос (усно)
|
Контрольна робота № 1. Аудіювання (письмово)
Учні сприймають на слух незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого 210-230
слів. Після прослуховування тексту учні письмово виконують завдання на
розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту. Для перевірки аудіативних
умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором
однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за
кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне.
Солов’ї України
Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні
якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка –
соловей.
Повідали старі люди, що колись давно ці птахи не жили на наших землях.
Гніздилися в далеких краях і не знали дорогу на Україну. Вони були дуже
співучі, літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для індійського
царя.
Залетів один соловейко і на Україну, сів спочити в якомусь селі. Люди в той
час були в полі, і село немов вимерло. «Що то за люди тут живуть? – подумав
соловей. – Зовсім пісень не чути».
Зайшло сонечко, селяни почали повертатися додому. То тут, то там чулися
пісні – соловей зрадів. Та п’ясні були сумними, бо тяжка праця за день забрала
багато сил. Тут соловей заспівав, щоб звеселити їх. Забули люди про втому і так
заспівали своєму заморському гостю, що він сам собі не повірив…
І ось з усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому
принесені звідусіль пісні. Але ці пісні вже були знайомі цареві, він сердився.
Аж ось під вікнами заспівав соловей з України – і цар втратив спокій. Таких
пісень він ще не чув і звелів солов’ю співати день і ніч.
Зачудовані солов’ї навесні полетіли на Україну, щоб слухати наших пісень,
перекладати їх на пташину мову і нести в далеку Індію. Саме у нас вони висиджують пташенят, щоб від
народження солов’ята чули найкращі у світі пісні.
1. Де жили колись солов’ї?
А в Україні
Б у далеких краях
В за морями-океанами
2. Для кого солов’ї збирали пісні?
А для себе
Б для індійського царя
В для всіх народів
3. Які пісні почув соловей на Україні після заходу сонця?
А веселі
Б мелодійні
В сумні
4. За чим летять солов’ї в Україну?
А за новими піснями
Б за приємними враженнями
В за найкращими піснями
5. З’єднай частини
речень стрілочками.
Гніздилися в далеких краях
|
|
і збирали пісні всіх народів.
|
Вони були дуже співучі
|
|
і слухали українські пісні.
|
Солов’ї полетіли на Україну
|
|
і не знали дороги на Україну.
|
6. Пронумеруй
послідовність розгортання подій у тексті.
□ Залетів один соловейко і на
Україну.
□ Солов’ї навесні полетіли на
Україну, щоб слухати українських пісень.
□ Саме в Україні солов’ї
висиджують пташенят.
□ Соловей заспівав, щоб
звеселити стомлених людей.
□ Солов’ї не знали дороги на
Україну.
□ Соловейко почув сумні пісні.
7. Дай відповідь на
запитання.
Чому українські селяни співали
сумні пісні?_____________________________
8. Заповни таблицю.
Головні герої твору
|
__________________________________
|
Місця, де відбуваються події твору.
|
__________________________________
|
Контрольна робота № 2. Навичка читання мовчки (письмово)
Перевірка навички читання мовчки здійснюється в письмовій формі фронтально
за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного. Учні мають прочитати текст
мовчки і письмово виконати завдання. Спосіб читання мовчки оцінюється 1 балом
за наявністю/відсутністю артикуляції під час читання. Темп читання максимально
оцінюється 3 балами. Для цього вчитель пропонує учням узяти в руки олівці.
Після слова вчителя «Старт», учні розпочинають читання тексту. Через 3 хвилини
вчитель говорить «Фініш» і учні ставлять олівцем крапку над словом, на якому
зупинились. Вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три
хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал),
менше половини (жодного бала). Далі учні
дочитують текст і виконують запропоновані завдання: 4 завдання закритого типу,
які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей; 2
завдання відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти
відповідей. Обсяг текстів у 3 класі – 250-310 слів.
Краса лебедина
Одного разу на сільському ставку приводнився великий птах. Дітлахи помітили
його й підняли галас.
- Дика гуска прилетіла! Дика гуска!
Почувши їхні крики, уважний до всього сторож Свирид пішов на став. І
справді: на воді, похиливши довгу шию, плавав великий залітний птах. Навколо
ставка вже юрмилися люди.
- Поранена, не інакше, - сказав хтось. – Треба добити, щоб гуска не
мучилась.
- Ніяка це не гуска, а лебідь-шипун, - пояснив односельцям Свирид та й
побрів по мілкому до птаха.
Поніс Свирид птаха додому. Одразу промив йому рану на крилі, забинтував.
Лебідь за весь час ані разу не пручнувся, ніби розумів, що потрапив у руки
доброго чоловіка.
Скоро настали холоди. Птахові діватися нікуди було, та й зазимував у
Свирида, в одній з ним хаті. Дід його годував з рук, напував водою. Спершу сам,
а потім дітлашня до нього занадилася. Сніжком лебедя прозвали, годували до
самої весни.
А як настав травень, прилетіли його родичі. Видно, верталися тим же шляхом.
Сніжок уже два тижні гуляв у дворі разом з домашніми гусьми Свирида і
навіть старшував над меншими, які ще не обжилися й не відали, кого більше
боятися – свого рідного поводиря чи цього білого родича. Коли одного ясного дня
почувся в небі лебединий клич. Сніжок враз заметушився, все йому байдуже стало,
навіть кумедні гусенята.
Дід Свирид якраз порався на городі. Почув голос перелітних птахів і хотів
глянути, відкіля та куди вони летять, коли почулося лопотіння крил на подвір’ї:
то лебідь Сніжок знявся в повітря. Старий мало не крикнув услід: «Куди ти?»,
але лебедя не могла зупинити ніяка сила. Тим більше, що йому треба було
наздогнати ключ.
Лебеді завжди повертаються туди, де побачили світ, а жити разом ніяк не
хочуть. Батьки не дозволяють дітям селитися поряд. Кожна пара займає свою площу
і на ній будує гніздо. Поряд з ними можуть жити чайки, качки, лисухи, а лебедям
– зась. Такий у них порядок. Деякі пари повертаються точно свої місця десятки
років. (Дмитро Прилюк)
1 варіант
1. Хто такий Сніжок?
А гусак
Б лебідь
В журавель
2. Хто доглядав пораненого птаха?
А лісник
Б сторож
В рибалка
3. Коли лебеді повернулися з теплих країв?
А у березні
Б у квітні
В у травні
4. Чому лебідь знявся у повітря?
А йому треба було наздогнати ключ
Б йому хотілося побачити світ
В йому набридло жити із домашніми гусьми
5. Випиши назви усіх птахів, які зустрічаються в тексті.
____________________________________________________________________
6. Доповни
речення словами з тексту.
Лебідь ні разу не пручнувся, бо розумів, _____________________________
Лебеді завжди повертаються туди, ___________________________________
2 варіант
1. Де люди знайшли лебедя?
А на озері
Б на ставку
В біля річки
2. Чому птах не зміг відлетіти з іншими лебедями?
А у нього була поранена лапка
Б у нього було поранено два крила
В у нього було поранене крило
3. Де Сніжок жив взимку?
А у сараї з іншими птахами
Б у хаті діда Свирида
В на подвір’ї з гусьми
4. З ким Сніжок гуляв на подвір’ї?
А з домашніми гусьми
Б з дикими качками
В з домашніми курми
5. Випиши з тексту ознаки до поданих іменників.
Гусенята (які?)_____________________
Птахи (які?) _______________________
Ставок (який?) _____________________
6. Доповни речення словами з тексту.
Птахові діватися нікуди було, ______________________________________
Кожна пара займає свою площу ___________________________________
Контрольна робота № 3. Усний переказ прочитаного твору
Перевірка уміння переказувати зміст прочитаного твору відбувається в усній
формі індивідуально. Перевіряється уміння зв’язно, логічно, повно переказувати
текст розповідного характеру, дотримуватись норм літературної вимови, вдало
користуючись лексичним, граматичним багатством мови. Обсяг тексту – 50-70 слів. Вчитель пропонує учневі прочитати
текст та переказати його. Для учнів з початковим та середнім рівнем навчальних
досягнень можна запропонувати план. За усний переказ виставляється одна оцінка
– за зміст. Учитель фіксує
результати переказу на лівій сторінці журналу в окремій колонці без дати, на
правій сторінці у змісті уроку перевірку усного переказу слід зазначити декілька
разів.
Лісові санітари
Мурашки – лісові санітари. Вони підбирають мертвих жучків і мишей, очищають
ліс від відходів, поїдають шкідливих гусениць і тлю. Мурашник – це їхнє місто.
Десятки літ мурахи тягнуть до мурашника стебла, сухі гілочки. Перед негодою всі
мурахи ховаються в мурашнику і закривають всі ходи й виходи.
Якщо розрухати верхівку мурашника, тоді біда. Гине вся мурашина сім’я. Лісові теж погано. Менше буде мурашок і лісі – більше
розплодиться шкідливих жуків, гусениць, тлі, які поїдають лісові насадження.
(Із журналу)
План переказу
1. Санітари лісу.
2. Місто мурах.
3. Не руйнуй мурашник!
Контрольна робота № 4. Навичка читання вголос (усно)
Перевірка навички читання вголос здійснюється в усній
формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність, спосіб,
виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують
незнайомий художній або науково-художній текст обсягом 180-210 слів. Перевірка навички читання вголос, у тому числі розуміння прочитаного, може
здійснюватись після першого і наступних перечитувань твору. Якщо перевірка
здійснюється після першого перечитування, то виразність не враховується, а
запитання мають стосуватись фактичного змісту твору: хто?, що?, які?, де?, коли?, як?; які і як відбувалися події?; хто
персонажі?, що вони робили?, до якого жанру належить твір?. Доцільно
здійснювати вказану перевірку в усній формі.
Якщо перевірка здійснюється після
наступних перечитувань, то виразність враховується, а завдання мають
стосуватись визначення теми, основної думки; відтворення послідовності подій,
встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, рис характеру
персонажів, мотивів їхніх вчинків. Для цього учням можна запропонувати виконати
завдання у письмовій формі.
Як птахи готуються летіти у вирій
Сонячний осінній день, небо чисте, ясне. Раптом вдалині із-за лісу
з’явилася темна хмарка. Вітру нема, а хмарка сунеться швидко-швидко, так і
зростає на очах.
Ось вона вже зовсім близько… Та це зовсім і не хмарка, а величезна зграя
шпаків! Навесні та на початку літа вони живуть парочками, а зараз зібралися у
зграї… Це вони готуються до відльоту в далекі теплі краї – у вирій.
Та доки ще не настала пора відлітати, зграї шпаків цілими днями літають над
полями, понад луками, шукають собі їжу.
А як мине тиждень, другий, як вибілять перші заморозки поля та луки, глядь
– шпаків уже й нема! Значить, полетіли наші шпаки у вирій аж до наступної
весни.
Хліб давно уже покосили й зібрали, а по стерні походжають чорні граки –
хлібні зерна підбирають, різних черв’яків, жуків їдять.
Тут і старі граки й молоді – всі разом до відльоту готуються.
А подивись на ластівок. Скільки їх восени вздовж дороги на телеграфних
дротах сидить! Посідають щільно-щільно одна до одної. Здалеку поглянеш ніби
намистинки чорні на разочок нанизані.
Щебечуть ластівки, хвилюються, метушаться, - це вони теж у дальню путь
зібралися.
А то ще осіннім днем раптом долинає звідкілясь згори; кру-кру-кру…
Подивишся – високо-високо, аж під хмарами, летять у вирій ключем журавлі!
То вже значить – до зими недалеко! (Г. Скребицький, В. Чапліна)
Запитання для усної
перевірки
- У яку пору року відбуваються події у тексті?
- Які птахи готуються до відльоту у теплі краї?
- Як летять у вирій журавлі?
- Що збирають на полі чорні граки?
- Де збираються у зграї ластівки?
Завдання для
письмової перевірки
1 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1.
У яку пору року відбуваються події у тексті?
А влітку
Б восени
В взимку
2.
З чим порівнюється зграя шпаків?
А з чорними намистинками
Б з темною хмарою
В з осіннім листям
3.
Які птахи летять у вирій ключем?
А ластівки
Б журавлі
В шпаки
4. Прочитай. Підкресли назви птахів, які зустрічаються у
тексті.
Шпаки, синички, граки, горобці, ластівки, сороки, журавлі, лелеки.
5. З’єднай частини словосполучень.
Ластівки
|
|
курличуть, летять
|
Шпаки
|
|
підбирають, їдять
|
Граки
|
|
хвилюються, метушаться
|
Журавлі
|
|
літають, шукають
|
6. Що роблять шпаки перед відльотом? Запиши.
____________________________________________________________________
2 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1.
Про який день йдеться у тексті?
А хмарний осінній
Б сонячний осінній
В спекотний літній
2.
З чим порівнюються ластівки?
А з чорними намистинками
Б з темною хмарою
В з осіннім листям
3.
Які птахи летять у вирій зграями?
А синиці
Б журавлі
В шпаки
4. Прочитай. Підкресли назви птахів, які зустрічаються у
тексті.
Шпаки, синички, граки, горобці, ластівки, сороки, журавлі, лелеки.
5. Де можна побачити птахів перед відльотом у вирій? З’єднай
частини словосполучень.
Ластівок
|
|
високо під хмарами
|
Шпаків
|
|
на стерні
|
Граків
|
|
над полями, понад луками
|
Журавлів
|
|
на телеграфних стовпах
|
6. Коли шпаки відлітають у теплі краї? Запиши.
____________________________________________________________________
Контрольна робота № 5. Аудіювання (письмово)
Учні сприймають на слух незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого 210-230
слів. Після прослуховування тексту учні письмово виконують завдання на
розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту. Для перевірки
аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого
типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів
по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне.
Зайці
- А мороз аж сміється, такий міцний, - розказував батько, вернувшись додому.
- Ішов я через леваду, а заєць вискочив
просто з-під ніг, і якби хоч злякався, якби дременув, а то ледь-ледь чеберяє
лапами, хоч за вуха хапай. Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села
внадилися – на городах та в садках їм легше прогодуватися. Це ж можуть і молоді
яблуні в нас пообгризати. Василько глянув крізь шибку на засніжений садок,
одягнув кожушка, озув биті валянки – й надвір. Поки йшов до погреба, мороз
веселенько так і співає під ногами.
У погребі Василько набрав моркви, з капусти наздирав листків і побрів
городом до саду. Під стовбурами молодих яблунь він клав де морквину, а де
капустяне листя. І радів: уночі зайці не стануть обгризати кору на деревах,
матимуть смачнішу поживу.
Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
Та тут під грушею хтось уже поклав моркву. А також майстерно прилаштував
дротяне сильце. Василько, гамуючи хвилювання, відв’язав мудру пастку і шпурнув
її подалі в дерезу.
А вранці сусід,прокидаючи від хати до воріт стежку, розказував Васильковому
батькові:
- Ох і зайці у нас цієї зими! І, мабуть, здорові, бо вчора зірвали у мене
біля груші пастку. А слідів не лишилося. За ніч усе снігом замело.
Василько прислухавсь до їхньої розмови. Він прив’язував шматочок сала на
калині – для синичок – і хитро всміхався. (Євген Гуцало)
1 варіант
1. У яку пору року відбуваються події у тексті?
А навесні
Б взимку
В восени
2. Які тварини внадилися до села?
А зайці
Б лисиці
В ведмеді
3. Хто врятував молоді яблуні від зайців?
А Андрійко
Б батько
В Василько
4. До якого жанру відноситься текст?
А вірш
Б казка
В оповідання
5. Чим Василько
підгодовував тварин взимку? Запиши продовження речень.
Синичкам давав______________________________
Зайцям давав________________________________
6. Підкресли слова,
якими можна охарактеризувати Василька.
Хоробрий, жадібний,добрий, ледачий, працьовитий, хитрий.
7. Пронумеруй
послідовність розгортання подій у тексті.
□ Василь прислухався до їхньої
розмови і хитро всміхався.
□ Тепер у полі все завіяно
снігом, то зайці до села внадилися.
□ Зосталося іще трохи моркви,
то Василько перейшов до сусіднього садка.
□ Хлопчик відв’язав пастку і
шпурнув її подалі в дерезу.
□ У погребі Василько набрав
моркви та капустяних листків.
8. Запиши відповідь
на запитання.
Чому зайці внадилися до села?______________________________________
2 варіант
1. Кого побачив батько, повертаючись додому?
А зайця
Б лисицю
В вовка
2. Чому зайці внадилися до села?
А бо у полі все завіяно снігом
Б бо в селі їх підгодовують люди
В бо їм в садках легше прогодуватися
3. Які дерева могли обгризти зайці в садку?
А молоді сливи
Б молоді вишні
В молоді яблуні
4. Хто прилаштував у саду сильце для ловлі зайців?
А батько
Б сусід
В Василько
5. Кому належать
вказані дії. З’єднай частини словосполучень.
злякався, дременув
|
|
сусід
|
набрав, наздирав
|
|
заєць
|
прилаштував, розказував
|
|
Василько
|
6. Прочитай
складений до тесту план. Познач «˅» зайвий пункт плану.
□ Зустріч у саду.
□ Порятунок яблунь.
□ Сильце під грушею.
□ Підгодівля тварин у лісі.
□ Допомога синичкам.
7. Підкресли
словосполучення, які вказують на добрі справи Василька.
Підгодовував синичок салом,
носив до лісу сіль для лосів, рятував молоді яблуні, клав для зайців сіно в
садку.
8. Запиши відповідь
на запитання.
Чому Василько хитро всміхався,
слухаючи розмову батька і сусіда?________________________________________________________________
Контрольна робота № 6. Навичка читання мовчки (письмово)
Перевірка навички читання мовчки здійснюється в письмовій формі фронтально
за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного. Учні мають прочитати текст
мовчки і письмово виконати завдання. Спосіб читання мовчки оцінюється 1 балом
за наявністю/відсутністю артикуляції під час читання. Темп читання максимально
оцінюється 3 балами. Для цього вчитель пропонує їм узяти в руки олівці. Після слова
вчителя «Старт», учні розпочинають читання тексту. Через 3 хвилини вчитель
говорить «Фініш» і учні ставлять олівцем крапку над словом, на якому
зупинились. Вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три
хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал),
менше половини (жодного бала). Далі учні
дочитують текст і виконують запропоновані завдання: 4 завдання закритого типу,
які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей; 2
завдання відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти
відповідей. Обсяг текстів у 3 класі – 250-310 слів.
Чому рипить сніжок?
А й справді, чому рипить
сніжок? Не знаєте? То я вам розповім.
Якось ішов лісом Дід Мороз.
Нечутно, по м’якому, наче вата, сніжку. Стомився. Присів на пеньок, а мішок з
гостинцями поруч поклав. Довгу бороду гребінцем розчесав. Дивиться, аж під
ялинкою зайчик сидить і плаче. Дідусеві жаль стало зайчика. Підійшов до нього
та й питає: «Чому це ти, буханчику, плачеш?» а той, схлипуючи, відповідає:
«Заблукав, додому ніяк не втраплю!»
Здивувався дідусь: отакої,
заєць – і раптом заблукав у лісі. Як же те могло статися? Все ще схлипуючи,
куцохвостий розповів старому свою пригоду.
Уранці він гуляв з братиками та
сестричками на галявині. Їм було весело, так добре стрибати з розгону в снігові
кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата
кинулися тікати. Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого й зустрів
Дід Мороз…
Добрий дідусь заспокоїв малюка,
і вони разом швидко знайшли стежину до заячої хати. А там уже зібралися його
братики і сестрички. Всі живі та здорові. Мама з татом уже ходили шукати свого
найменшенького. Шукали, шукали та вже й зневірилися, що він живий. Ото радощів
було, коли побачили свого синочка та ще й з Дідом Морозом!
Дідусь привітав усю заячу
родину з Новим роком, гостинці роздав: кожному по великій соковитій морквині. А
на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок
рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось буде до вас підкрадатися».
Як сказав, так і сталося:
відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та інших беззахисних звірів про
небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй! (Василь Струтинський)
1 варіант
1. До якого жанру належить прочитаний твір?
А казка
Б вірш
В оповідання
2. Чому зайчик заблукав у лісі?
А хотів знайти Діда Мороза
Б втікав від мисливця
В шукав поживу
3. Хто повернув зайчика додому?
А лісник
Б мисливець
В Дід Мороз
4. Чому рипить сніжок?
А вітає звірів з приходом зими
Б попереджає звірів про небезпеку
В радує звірів красивим звуком
5. Запиши відповідь на запитання одним словом.
Що Дід Мороз ніс у мішку?____________________
Чому зайчик плакав під ялинкою?_______________
Коли зайченята гуляли на галявині?_____________
Які гостинці роздав Дід Мороз зайчикам?_________
6. Випиши з тексту 4 слова, якими автор замінює в тексті
слово «зайчик».
2 варіант
1. Де Дід Мороз зустрів зайчика?
А під кущем
Б під ялинкою
В біля пенька
2. Чому зайчик плакав?
А хотів їсти
Б заблукав
В змерз
3. Хто налякав зайчика?
А мисливець
Б Дід Мороз
В вовк
4. Що Дід Мороз роздав зайчикам?
А моркву
Б капусту
В цукерки
5. Запиши відповідь на запитання одним словом.
Чому Дід Мороз сів на пеньок?____________________
Чим Дід Мороз розчесав довгу бороду?_______________
Кого Дід Мороз врятував у лісі?_____________
Що зайчик робив під ялинкою?_________
6. Заповни таблицю.
Назва твору
|
__________________________________
|
Автор твору
|
__________________________________
|
Жанр твору
|
__________________________________
|
Герої твору
|
__________________________________
|
Контрольна робота № 7. Робота з літературним твором
(письмово)
Письмова перевірка досвіду читацької діяльності передбачає читання учнями
тексту самостійно мовчки або пошепки. Після первинного ознайомлення з текстом,
під час його опрацювання учні виконують письмові завдання на перевірку
сформованості вмінь визначати основну думку твору, його тему, розрізняти жанри,
встановлювати послідовність подій у творі, характеризувати вчинки дійових осіб,
пояснювати зображувальні можливості художнього слова. У 3 класі письмова
частина роботи передбачає 1 завдання з такого показника досвіду читацької
діяльності, як обізнаність з колом дитячого читання, по 2 завдання з таких
показників, як практичне засвоєння літературознавчих понять і уміння працювати
з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою та 1 творчого
завдання.
Колючі гості
Це було восени, коли з дерев уже осипалося листя. Гуляючи в саду, Христинка
помітила, що під яблунею сидить їхня кицька Мурочка й щось розглядає. Дівчинка
підійшла до неї й питає:
- Що ти тут видивляєшся, Мурочко? Мишку хочеш упіймати?
Та не звернула на Христинку ніякої уваги й продовжувала пильно дивитися на
купку жовтого листя під яблунею.
Стала придивлятися до тієї купки й Христинка. І раптом помітила, що
листячко ніби дихає, ворушиться. Ой, що там?
Христинка мерщій - до мами, яка поралася на городі, привела її до яблуні.
- Там хтось є, - показала рукою на купку листя, що дихало.
Мама взяла гіллячку, обережно розгребла його, а там – їжак. Стомився за
ніч, блукаючи, і вмостився під яблунею відпочити.
- Ой, гарнесенький який! – плеснула в долоньки Христинка.
Їжачок і справді був симпатичний.
Мама передала Христинці гіллячку.
- Ти постережи його, щоб не втік, а я молока принесу, пригостимо.
Принесла, налила в блюдечко й поставила перед їжачком:
- Пий!
Їжачок посидів хвилинку, принюхуючись, а потім устромив носика в блюдечко й
почав пити.
Мурка, що сиділа тут же, біля Христинки, побачила таке й теж захотіла
поласувати молочком. Тільки підкралася до блюдечка, а їжачок на неї як чмихне,
вона й відскочила.
Вихлебтавши молоко, їжачок подивився на Христинку та її маму блискучими
намистинками очей, ніби подякував за частування, і поваго пошелестів від них.
Увечері, відчинивши двері веранди, Христинка загукала:
- Мамо! Мамо! А до нас гості!
Біля східців вона побачила двох великих і троє маленьких їжачків. Це їжак,
якого вони з мамою пригостили уранці молоком, привів до них вечеряти свою сім’ю.
Налили у велику тарілку молока й поставили перед їжаками. Всі п’ятеро
одразу ж обступили тарілку й ну дружно смакувати.
Після того сім’я їжачків приходила ще кілька
разів, і Христинка з мамою охоче пригощали усіх свіжим молоком.
Аж ось випав перший сніг. Їжаки не показувалися.
- Залягли на зиму спати, - пояснила Христинці мама.
І дівчинка почала чекати весни, щоб знову побачити своїх друзів. (Віра
Оберемок)
1 варіант
1. До якого жанру належить прочитаний твір? Запиши.
_________________________________________________________________
2. Заповни таблицю.
Герої твору «Колючі гості»
|
|
Люди
|
Тварини
|
_________________________________
|
___________________________________
|
__________________________________
|
__________________________________
|
3. Розташуй пункти плану в правильній послідовності
відповідно до змісту твору.
□ Сім’я їжачків.
□ Кицька під яблунею.
□ Гостинець для їжачка.
□ Знахідка у листі.
4. Продовж речення словами з тексту.
Події в тексті відбувалися пізньої осені, тому що ________________________
Очі їжачка були схожі на ____________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Де дівчинка знайшла їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачки не показувалися, коли випав перший сніг?
_______________________________________________________________
6. Запиши, чому, на твою думку, оповідання Віри Оберемок
«Колючі гості» має таку назву? (2-3 речення)
_________________________________________________________________
2 варіант
1. Хто автор твору «Колючі гості»? Запиши.
_________________________________________________________________
2. З’єднай стрілочками персонажа та слова, які йому
належать.
- Що ти тут
видивляєшся?
|
|
- Ти постережи його, щоб не втік.
|
мама
|
- А до нас гості!
|
Христинка
|
- Залягли на зиму спати!
|
|
3. Прочитай складений до тексту план. Постав «˅» біля
зайвого пункту плану.
□ Кицька під яблунею.
□ Знахідка у листі.
□ Порятунок їжачка.
□ Гостинець для їжачка.
□ Колючі гості.
4. Продовж речення словами з тексту.
Кицька Мурка пильно дивилася на купку жовтого листя, бо_________________
Листячко, де сидів їжачок, ніби_________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Чим мама пригостила їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачок заховався у листі під яблунею?
_______________________________________________________________
6. Які події могли трапитися з героями твору навесні?
Запиши продовження тексту. (2-3 речення)
_________________________________________________________________
Контрольна робота № 8. Навичка читання вголос (усно)
Перевірка навички читання вголос здійснюється в усній
формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність, спосіб,
виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують
незнайомий художній або науково-художній текст обсягом 180-210 слів. Перевірка навички читання вголос, у тому числі розуміння прочитаного, може
здійснюватись після першого і наступних перечитувань твору. Якщо перевірка
здійснюється після першого перечитування, то виразність не враховується, а
запитання мають стосуватись фактичного змісту твору: хто?, що?, які?, де?, коли?, як?; які і як відбувалися події?; хто
персонажі?, що вони робили?, до якого жанру належить твір?. Доцільно
здійснювати вказану перевірку в усній формі.
Якщо перевірка здійснюється після
наступних перечитувань, то виразність враховується, а завдання мають
стосуватись визначення теми, основної думки; відтворення послідовності подій,
встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, рис характеру
персонажів, мотивів їхніх вчинків. Для цього учням можна запропонувати виконати
завдання у письмовій формі.
Цікавинки про ластівку
Міські та сільські ластівки живуть поряд з людьми. Вони прикріплюють свої
гніздечка до виступів дерев’яних стін, над вікнами, на горищах, під дахами
будинків. А в селі ці пташки часто оселяються в повітках та хлівах.
Берегові ластівки гніздяться в норах, які самі ж і викопують у високих
берегах річок, схилах ярів, старих кар’єрів. Навесні можна побачити ластівок,
що носять у дзьобиках багнюку з калюж, солому, тоненькі гілочки. Саме із цих
матеріалів вони ліплять свої маленькі ошатні гніздечка.
Іноді в ластівчиному гнізді оселиться горобчик. Ластівка тривожно в’ється
навколо гнізда, намагаючись вигнати непроханого гостя. Та іноді й залишає своє
гніздо і починає ліпити нове. Адже ластівки – дуже миролюбні пташки. Вони не
люблять і не вміють битись, сваритись.
Яєчка висиджує тільки мама-ластівка, а тато носить їй їсти. Про малих
ластів’ят батьки дбають разом, здобувають їм їжу. Ластівки дуже спритно ловлять
комашок просто на льоту. Ластівка виводить пташенят аж двічі протягом літа. А
на початку осені ластівки збираються у великі зграї. Літають у повітрі, сидять
на дротах, готуються до важкого польоту у вирій, аж до далекої Африки.
Цих малих пташок люблять у народі. Люди склали про них казки, легенди,
пісні, поети написали вірші. (З блогу «Маленький читайлик»)
Запитання для усної
перевірки
- Про кого розповідається у тексті?
- Яких видів бувають ластівки?
- Де гніздяться берегові ластівки?
- Хто висиджує яєчка?
- Коли ластівки починають готуватися до відльоту в теплі краї?
- Куди відлітають ластівки?
Завдання для
письмової перевірки
1 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1.
Де гніздяться берегові ластівки?
А на деревах
Б на горищах
В у норах
2.
Скільки разів протягом літа ластівка виводить пташенят?
А один
Б два
В три
3.
Хто висиджує яєчка?
А мама
Б тато
В обоє батьків
4. Випиши з тексту назви до поданих ознак.
Міські та сільські ______________________
Маленькі ошатні _______________________
5. Де міські ластівки прикріплюють свої гніздечка?
Підкресли відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у
старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівок люблять у народі.
____________________________________________________________________
2 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1.
Де оселяються сільські ластівки?
А в повітках
Б над вікнами
В на схилах ярів
2.
Як тато дбає про маленьких ластів’ят?
А висиджує яєчка
Б здобуває їжу
В навчає літати
3.
Куди відлітають ластівки на початку осені?
А в Америку
Б в Індію
В в Африку
4. Допиши речення словами з тексту
Іноді в __________________________________________________
А на початку осені ________________________________________
5. Де берегові ластівки будують свої гніздечка? Підкресли
відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у
старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівки – дуже миролюбні
пташки.
____________________________________________________________________
Література
1. Бикова І.А. Позакласне читання. 3 клас /
І.А.Бикова; Н.О.Косовцева. – Х. : ПЕТ, 2014. – 144 с.
2.
Бикова І.А. Успішні сходинки. Тематичне оцінювання. 3 клас / І.А.Бикова. – Х.:
ПЕТ, 2014. – 144 с.
3.
Будна Н.О. Підсумкова перевірка та оцінювання знань. Дидактичний матеріал. 3
клас / Н.О.Будна, З.Л.Головко, Я.М.Заяць, О.В.Козуб, С.І.Рябова. – Тернопіль :
Навчальна книга – Богдан, 2005. – 80 с.
4.
Будна Н.О Позакласне читання. Збірник художніх творів із щоденником читача:
Посібник для учнів 2 класу. – 5-е вид., перероб. І доп. / Упорядники Будна
Н.О., Головко З.Л. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 128 с.
5.
Йолкіна Л.В. Книжкова країна : позаклас. читання : навч. посіб. з літ. читання
для 2-го кл. загальноосвіт. навч.
закладів / Л.В.Йолкіна. - : Генеза, 2013. – 112 с.
6.
Нечаєва Л. Перевірка навичок мовленнєвої діяльності. Посібник для вчителів
початкових класів / Л.Нечаєва. –
Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. – 112 с.
7.
Пачашинська М. Перевірка аудіативних умінь на уроках української мови у 2-4
класах. Збірник тестів і завдань до них. Видання друге, перероблене /
М.Пачашинська. – Тернопіль: Підручники і
посібники, 2002. – 48 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар