1. Контрольна робота складається з тексту і 8 завдань. Щоб
виконати завдання, спочатку уважно прочитай текст.
2. Завдання 1–5 мають три
варіанти відповіді, серед яких потрібно вибрати одну правильну і обвести букву,
яка стоїть біля цієї відповіді. Наприклад: Як називається перший місяць весни?
А березень Б квітень В травень
3. Відповіді на завдання 6, 7
і 8 запиши на поданих під ними рядках. Якщо в цих завданнях потрібно з’єднати
відповідні частини висловлювання або слово і його тлума- чення, то це слід
зробити за допомогою стрілочок. Наприклад: З’єднай стрілочкою вислів і його
тлумачення. Мати довгий язик – • • обманювати. Ловити ґави – • • любити
поговорити. Водити за носа – • • марно витрачати час. Якщо в завданні потрібно
позначити послідовність подій чи відновити порядок пунктів плану, впиши в порожні
клітинки відповідні цифри. Наприклад: 3 Вечір. 1 Ранок. 2 День. 4 Ніч.
Виконуючи завдання 8, пам’ятай, що під час його оцінювання буде враховано
використання образних слів і висловлення власної думки.
4. Якщо ти вважаєш, що неправильно виконав
(виконала) завдання, – акуратно закресли свій запис і познач або запиши
правильну, на твою думку, відповідь.
5. Після виконання роботи
перевір її. Бажаємо тобі успіху!
ВАРІАНТ 1 Прочитай уважно текст.
КВІТИ З ПЕТРИКІВКИ
-
Тату, - попросила
Катруся, - розкажи про щось чарівне. Але про таке, що ти його бачив сам.
-
Гаразд, - мовив
тато. - Чарівне мені справді траплялося.
І він розповів ось про що.
-
Одного разу я їхав
степом за Дніпром. А був то зимовий день, степ лежав порожній і
безсніжний, у ньому ставало сумно й холодно. І раптом я в’їхав у село,
повнісіньке квітів! Саме так: квіти цвіли серед зими точнісінько як улітку.
-
Знаю! - вигукнула
Маруся. - Взимку квіти ростуть в оранжереях! Тільки вони не чарівні.
-
Атож, - погодився тато. - Квіти ростуть в оранжереях, але
ці позацвітали на стінах і на тарелях, на скриньках, на шовкових хустинках, на
дитячих колисках, на чайниках із чаєм. А було це в селі, що зветься
Петриківка, і лежить воно в степу на півдні України.
-
Знаю! - вигукнула
Маруся. - Петриківка - у Дніпропетровській області, а квіти - мальовані, вони
називаються народним розписом.
-
Правильно, - мовив
тато.
-
Але, тату, -
допитувалася Катруся, - звідки взялися ті квіти на ім’я народний розпис? Самі
виросли чи як?
-
Вони також прийшли
з давніх часів. Колись по всій Україні малювали на печах і стінах квіти,
півнів, голубів. І в Петриківці малювали, бо то було село козацьке, у ньому
жили горді й гарні люди. І любили вони також усе гарне.
Фарби тоді робили з лушпиння цибулі, з буряку, чорної
шовковиці, навіть з бур’яну. Малювала кожна господиня, а найкраще - Тетяна
Пата.
Згодом
тут збудували фабрику, і відтоді петриківці малюють свої квіти для всієї
України... Та це ще не все.
Професійні
художники вчаться в народного розпису малювати по-українськи. Бо троянда чи
калина скрізь ростуть однакові, але так, як у Петриківці, їх не малюють більше
ніде в світі.
- У
Петриківці малюють усе, що гарне, - оповідав тато далі. - А гарне все, на що не
глянь. Отож на малюнках - квіти з саду і городу: чорнобривці, мальви, айстри,
соняхи, бо їх багато у степу. А ще - дивовижна квітка кучерявка, яка росте в
казках. А ще виноград, полунички й неодмінно - калина. Малюють дрібненьке листя
і траву - їх називають «папороть». Малюють зозуль і півнів серед квітів, а
часом і козаків з дівчатами, і коників, і воликів, і все-все...
Петриківці
мають свої малярські таємниці. У фарбу вони додають курячий жовток. Калину
малюють просто пальцем. У хід ідуть і дерев’яний кінчик пензлика, і зрізана
рогозина - щоб наводити прожилки на листі. А пензлики не купують у крамниці, а
роблять їх самі з котячої шерсті. Через те кажуть, ніби в Петриківці всі коти
безхвості. Але це неправда. Я сам бачив, що вони з хвостами, а от голови
тримають трохи вище, бо навіть вони пишаються чудовими петриківськими квітами!
(416 слів)
За Зіркою Мензатюк
Виконай завдання.
1. Визнач жанр
прочитаного твору.
А казка
Б байка
В оповідання
2. Про що
розповідається у творі?
А Про квіти, що
ростуть в оранжереях.
Б Про подорож Катрусиного
тата степом за Дніпром.
В Про давнє
мистецтво українського народу - петриківський розпис.
3. Хто розповів Катрусі про витинанки?
А мама Б Маруся
В у книжці прочитала
4. Чому раніше не прикрашали вікна витинанками?
А Тому що вікна були дуже маленькі.
Б Тому що не вміли вирізувати витинанки.
В Тому що не було чим приклеїти прикраси.
5. Як називається народний або літературний твір про вигадані, часто
фантастичні події?
А вірш
Б казка
В оповідання
6. Що раніше прикрашали витинанками? Запиши._-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
___________________________
7. Про що розповіла Маруся, коли повернулася зі школи?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Запропонуй свій
заголовок до цього твору. Обґрунтуй свій вибір.
Немає коментарів:
Дописати коментар