субота, 10 березня 2018 р.

Спостереження за явищами чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого роду з основою на приголосний. Правопис іменників, у яких відбулося дане чергування.

ТЕМА: Спостереження за явищами чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого роду з основою на приголосний. Правопис іменників, у яких відбулося дане чергування.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних
завдань;
загально мовленнєві вміння і навички:
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.

Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- впізнає в тексті іменники жіночого роду з основою на приголосний;
Середній рівень:
- наводить приклади іменників жіночого роду з основою на приголосний;
- розпізнає іменники жіночого роду з основою на приголосний серед
інших слів;
Достатній рівень:
- спостерігає за явищами чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих
іменниках жіночого роду з основою на приголосний;
- вводить іменники жіночого роду з основою на приголосний в
словосполучення ( речення);
- відображає процес словозміни на письмі (піч – печі, ніч – ночі );
- змінює в процесі словозміни іменники жіночого роду з основою на
приголосний кореневих [і] на [е], [о];
- вживає в письмових текстах іменники жіночого роду з основою на
приголосний ;
Високий рівень:
- складає і записує 3-4 зв’язаних між собою речень за змістом ілюстрації, в
яких змінює в процесі словозміни іменників голосний [і] на [е], [о].
План уроку
1. Перевірка вчителем готовності учнів до уроку.(Додаток№1)
2. Творча робота.  Списування учнями тексту розкриваючи дужки.(Додаток №2)
3. Визначення учнями  відмінків  іменників чоловічого та жіночого роду. Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».
Технологія «Робота в домашніх групах».  (Додаток №3)
4. Відгадування учнями загадок та запис слів-відгадок  у початковій формі та в родовому відмінку однини. (Додаток №4)

5. Складання учнями правила про змінювання іменників жіночого роду на
приголосний в процесі словозміни кореневих [і] на [е], [о].(Додаток №5)
6 Впізнавання в тексті іменників жіночого роду з основою на приголосний. (Додаток №6)
7. Розпізнавання іменників жіночого роду з основою на приголосний серед інших слів. (Додаток №7)
 8. Чергування кореневих [і] з [е], [о] в окремих іменниках жіночого роду з основою на приголосний. Гра «Зустріч з Лісовичком». (Додаток №8)
9.  Розпізнавання іменників жіночого роду з основою на приголосний серед інших слів. (Додаток №9)
10.Заміна  слів або добір споріднених так, щоб у корені змінився голосний (приголосний) звук .(Додаток №10)
11.Вправа «Заверши речення». (Додаток №11)
 Сьогодні на уроці ми…….
Споріднені слова це-
Чергуються звуки …










Додаток№1
- Давайте поглянемо, дітки, в очі один одному та посміхнемося.
Сьогодні наш девіз такий:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто мандрувати, а міркувати
Охайно, чистенько, красиво писати.

Додаток№2
Спишіть, розкриваючи дужки.
Зима. Тумани сизі. А річка спить у (крига).
Замерзла на морозі берізка при (дорога).
І холодно у лісі кленку, калині, (вільха).
З зимою наодинці  не страшно лиш (ялинка)ю

Додаток№3
Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».
Технологія «Робота в домашніх групах».
Визначте відмінки іменників чоловічого та жіночого роду.
І група     – у 1 та 2 реченнях
ІІ група    – у 3 реченні
ІІІ група   – у 4 реченні
ІУ група   – у 5 реченні.



Додаток№4
Відгадай загадки, запиши відгадки у стовпчик,зміни слова так,  щоб у коренях відбулося чергування голосних.
1.  У воді росте, кохається
     Вкинь у воду – злякається. (Сіль)
2.  Під вікном моїм калюжа
     Уночі замерзла дуже,
     Узялася склом твердим,
     Добре ковзатись на нім. (Лід)
3.   У нас зимою білим цвітом
      сад розцвів,
      Неначе літом.(Іній)

Додаток №5
- Знайдіть слова в тексті з ненаголошеними іменники жіночого роду з основою на приголосний кореневих [і] на [е], [о].
Вечір
Сонце зайшло. Надворі почало вже темніти. На заході небо червоніло жаром. На сході понад  зеленим лісом небо було синє, аж  чорнувате. Гасло полум’ям на
заході. Серед неба займались ясні  зорі. Чорна ніч простелювалась  чорним сукном по селу, по садах, по лісах.





Додаток №6
Творчий диктант.
З поданих пар слів утворіть словосполучення. Під¬кресліть букви, що позначають звуки, які чергуються.
Яскраві (колір), напувати (кінь), книжка на (стіл), нагодувати (кіт), біля свого (поріг), стояти на (поріг).
Що ви помітили в останній парі слів? (Чергуван¬ня голосних і приголосних звуків: [і] — [о]; [г} — [з].)

Додаток №7
Письмо з пам'яті.
Шкільний дзвінок уже лунає,
Дзвоник школярів скликає.
Знайдіть у вірші споріднені слова.
Шкільний, школярів; дзвінок, дзвоник.
Яку таємницю приховує українська мова? (У корені [і] змінюється на [о].)
Чи спільнокореневі ці слова? (Так.)
Що відбувається у коренях цих слів? (Чергуван¬ня голосних звуків.)








Додаток№8
Гра «Лісовичок»
Обладнання: сюжетні малюнки лісовичка ялинки, конверти з реченнями .
Предметна компетентність: вживає в письмових текстах іменники жіночого роду з основою на приголосний;
Ігрові завдання( задум): Наближався Новий рік. Петрик вирішив принести
з лісу ялинку. Ліс зустрів його красою засніжених ялинок. Вони були такі
чудові, що Петрик розгубився. Де не взявся Лісовичок. Він вирішив
допомогти хлопцеві підібрати найкращу ялинку до свята. Але Лісовичок
попросив Петрика допомогти виконати домашнє завдання, в якому
потрібно виписати виділені іменники і поставити їх у формі орудного
відмінка однини. Петрик просить вашої допомоги.
Ігрові правила:
1.Прочитайте речення.
2. Допоможіть Лісовичку дописати  іменники.
3. Перемагає той, хто першим безпомилково допоможе виконати домашнє
завдання Лісовичку.
Ігрові дії:
1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
2. Учні:
 Читають вірш.
 Дописують іменники, щоб відбулося чергування.
 Вчитель визначає учнів - переможців.
Результат: правильність написання слів.

Додаток №9
Як чергуються голосні
В переливах слів ми раді
Відтінити тут одне;
Там де і в закритім складі,
У викритім — о та е.
У закритім складі кінь,
У відкритому — коня.
Поміркуй над цим, прикинь —
Не поїдем навмання.
У закритім складі гість,
У відкритім — гостя жди.
У закритім складі шість.
У відкритому — шести.
На кінець тут приклад дам:
Лебідь — лебедя; обід — обода,
Невід — невода, чобіт — чобота...
А є й виняток: хобот — хобота.
А й ще сучасніший: робот — робота.
(Д. Білоус)
Додаток №10
Заміть  слова або доберіть споріднених так, щоб у корені змінився голосний (приголосний) звук:
слово — ...; ягоди — ...;
колесо — ...; село — ... ;
ніч — ...; сіль — ...;
біль — ...; схід — ...;
сніг — ...; страх — ...;
молоко — ...; дорога — ..
ріка — ...; берег —...;
допомога — ...; рух — ... .

Додаток №11
Сьогодні на уроці ми…….
Ми навчилися добирати……..
Склали правило …..
Ми навчилися змінювати  ……


Немає коментарів:

Дописати коментар