Тема. Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова
з абстрактним значенням: радість, сум,
сміливість тощо). Вживання іменників у прямому і переносному значеннях.
навчально-організаційні вміння і навички:
- включається в роботу відразу після вказівки вчителя;
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;
загально мовленнєві вміння і навички:
- зосереджено слухає вчителя;
- відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю;
- з повагою звертається до вчителя, учнів;
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом
слова, нове, незрозуміле;
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими
вчителем;
- обговорює отриману інформацію;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні
компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- визначає іменник з абстрактним значенням;
- знає, що таке іменник;
- впізнає в тексті іменники
Середній рівень:
- наводить приклади іменників у прямому і переносному
значенні;
- пояснює лексичне значення іменника (з абстрактним
значенням);
- пояснює значення іменника у прямому і переносному
значенні;
- відносить до іменників слова з абстрактним значенням, які
відповідають
на питання що?
- наводить приклади іменників з абстрактним значенням;
ставить питання до іменників;
- розрізнює іменники серед інших частин мови.
Достатній рівень:
- вводить іменник у прямому і переносному значенні в
словосполучення,
Речення.
Високий рівень:
- встановлює відповідність між іменниками з конкретним і
абстрактним
значенням;
- класифікує іменники з абстрактним і конкретним
значенням;
- робить узагальнюючі висновки з уроку. Вправа «Заверши
речення».
План уроку
1.Перевірка
готовності учнів до уроку. ( Додаток №1)
2.Гра
« Впізнай іменник».(Додаток№2)
3.Розповідь
учителя «Цікаве про іменник». (Додаток№ 3)
3. Робота за таблицею.( Додаток №4)
4. Створення
навчальної ситуації. Визначення іменника з абстрактним значенням. (Додаток№5)
5. Віднесення до іменників слів з абстрактним значенням,
які відповідають
на питання що? Гра «Чарівна галявина».(Додаток №6)
6.Встановлення відповідності між іменниками а конкретним
і абстрактним
значенням.
(Додаток №7)
7. Наведення прикладів іменників у прямому і переносному
значенні.
(Додаток №8)
8.Гра « Третій зайвий».(Додаток№9)
9.Твір-мініатюра "У зимовому лісі”.
9.Твір-мініатюра "У зимовому лісі”.
10.Оцінювання учнями власної діяльності (Додаток 10)
12. Підведення підсумків уроку. Вправа «Мікрофон».
(Додаток № 11)
Додаток №1.
Ось дзвінок нам дав сигнал -
Працьовитий час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Додаток №2
Ходила лісом … у білім кожушку,
І забіліла стежка
від білого …
… заквітло інеєм
і заіскрився …
Ходила … в білому – лишила білий …
Довідка: казка, сніжку, гілля, лід, слід.
- Яких слів не
вистачає? Доберіть.
- Слова якої
частини мови вам допомогли?
- Що спільного між
цими іменниками?
Додаток № 3.
- Назву іменник почали
вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року
іменник називав речівником.
- Випередити іменник у
кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику
української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників
майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
- Терміни „чоловічий”,
„жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е.
Філософ Профагор запропонував поділити всі імена на 3 роди:
чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити
останній термін – на „середній рід”.
- Іменник має 7 відмінків.
Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений
Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що
теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Додаток№4.
Таблиця
Таблиця
Додаток№5.
Прочитайте слова.
Стіл, повага, ліс, вода, щедрість, горобець, доброта,
іній, злість, папір, сум.
Випишіть слова, які вважаєте іменниками, Чому вирішили,
що слова : повага, любов, щедрість, доброта, злість, сум – іменники, адже це не
назви конкретних предметів.
Що називають виділені іменники?
Висновок:
Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які
людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини). У
мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які
людина не фіксує органами чуття.
Додаток №6
Гра «Чарівна галявина»
Обладнання: зображення
галявини з прикріпленими на ній «чарівними
квітками». На кожній квітці написані слова .
Предметна компетентність:
відносить до іменників слова з абстрактним
значенням, які відповідають на питання - що?
Ігрові завдання( задум):
Іменникове галявина знаходиться у Мовному Саду. Раз у рік воно дарує чарівні
квітки. Сьогодні саме такий день. Але квіти матимуть
чарівну дію лише тоді, коли ви зірвете тільки ті квітки,
на яких записані
іменники з абстрактним значенням. Інакше чарівні квітки зникнуть.
Ігрові правила:
1. По черзі «зірвіть» чарівне квітки , на якому записане
лише слово з
абстрактним значенням.
2. Перемагає та команда, яка безпомилково виконала
завдання.
Ігрові дії:
1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
2. Учні:
по черзі «
зривають» чарівні квітки, на яких записані слова з абстрактним значенням.
Вчитель визначає
команду – переможця.
Результат : кількість і
правильність «зірваних квіточок» з абстрактним
значенням.
Додаток№7
Розподільний диктант. Розписати іменники в 2
колонки: в першу – абстрактні, в другу – конкретні.
Хист, осінь, ялинка, дружба, пенал,
олівець, квітка, істина, мужність, акваріум, тривога, жолудь, електрика, узвар,
валіза, врода, автобус, медуза, свято, акція, доброта, сорока, афіша, диск.
Додаток№8
Поясніть значення іменника у прямому і переносному
значенні:
1 група - слова, вжиті у прямому значенні:
2 група – слова, вжиті у переносному значенні:
Додаток №9
Гра
«Третій зайвий»
Золота ложка, золота людина, золоті руки.
Весела дівчина, веселе літо, веселі сніжинки.
Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.
Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.
Додаток №10
Оціни власну діяльність на уроці. Замалюй той смайлик, яким ти хочеш оцінити
власну діяльністьна уроці:
Додаток № 11
Вправа «Мікрофон
«Я зрозумів…»
«Я засвоїв…»
Немає коментарів:
Дописати коментар